(Annibale Carracci i Francesco Albani, )

5, 12 i 19 de setembre de 2022

Museu Nacional d’Art de Catalunya – sales d’Art del Renaixement i del barroc

Activitat exclusiva per als Amics

Els Amics del MNAC visitarem, amb el Museu tancat, la nova exposició del Museu Nacional.

Els primers anys del segle XVII, l’artista bolonyès Annibale Carracci es va comprometre amb el noble banquer espanyol Juan Enríquez de Herrera a pintar al fresc la capella de la seva família, fundada per Diego de Herrera, a l’església de Sant Jaume dels Espanyols de Roma. L’artista va concebre tot el conjunt, dedicat al sant franciscà Dídac d’Alcalà, i va iniciar el disseny de tots els cartrons preparatoris. A causa d’una malaltia, a partir del 1605 va haver de delegar el projecte en Francesco Albani.

Durant la dècada de 1830, els frescos es van arrencar i traspassar a tela, i poc després es van enviar a Espanya. Set dels fragments es van dipositar al Museo del Prado i els altres nou, els que actualment es poden veure al Museu Nacional, a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. Es desconeix la localització dels altres tres fragments que falten per completar el conjunt, tot i que sembla que en aquell moment es van dipositar a l’església de Santa Maria de Montserrato, a Roma.

Per primer cop es tornen a reunir tots els frescos en aquesta mostra que es completarà amb una selecció de dibuixos atribuïts a Carracci o al seu taller, procedents de la mateixa Acadèmia de Sant Jordi i d’Europa, i la taula de l’altar de Santa Maria de Montserrato, obra també de Carracci i els seus deixebles.

Els grups que apareixen a l'Agenda impresa previstos per al dia 26 de setembre queden anul·lats perquè aquell dilluns és festiu i el museu restarà obert per a tots els públics de 10 a 15 h.