10, 14, 15, 21, 22 i 24 de setembre de 2022

9 h, plaça d’Espanya

80€ (No Amics: 95€)

Amb motiu de l’exposició que actualment acull el Museu Nacional Turner. La llum és color, els Amics del Museu Nacional ens traslladem fins a Vilanova i la Geltrú per visitar tres equipaments culturals vinculats amb el Romanticisme, el moviment del qual l’artista William Turner va formar part.

Iniciarem el nostre recorregut visitant, en exclusiva, les reserves de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, integrant de la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya i que, actualment està tancada per obres de millora. Fundada l’any 1884 pel polític i escriptor que li dona nom, és un dels museus més antics i singulars de Catalunya.

El llegat de Balaguer està format pel conjunt de llibres i obres d’art que el fundador havia aplegat al llarg de la seva vida: pintures, escultures, peces de ceràmica i vidre i objectes etnogràfics de cultures llunyanes, així com un rellevant dipòsit de quadres del Museo del Prado, un fons que s’ha anat ampliant al llarg dels anys.

L’any 2019 la Biblioteca Museu Víctor Balaguer va ser declarada museu d’interès nacional, atesa la seva història i el seu gran valor patrimonial.

A continuació, ens dirigirem fins al Museu Romàntic Can Papiol, situat al centre històric de Vilanova, una casa-museu que evoca la vida quotidiana d’una família benestant del segle xix a través de l’ambient de les seves estances, decorades amb mobiliari i ornaments de l’època. Fou la casa pairal de Francesc de Papiol i Padró, advocat i terratinent. La casa conserva l’estructura, la distribució i la decoració originals. L’exterior segueix el cànon auster de l’època, amb una façana d’estil neoclàssic amb elements arquitectònics pintats. L’interior, en canvi, destaca per la seva fastuositat.

Seguidament ens traslladarem fins a la Masia d’en Cabanyes, on dinarem. Construïda el 1978, es considera un cas excepcional en l’arquitectura de la Catalunya de finals de segle XVIII. L’exterior de la casa s’acosta al model italià de vil·la pal·ladiana, d’una gran harmonia i bellesa, i es complementa amb els pòrtics, que ens remeten al mas tradicional. L’interior segueix els models neoclàssics, amb una decoració refinada i afrancesada.

A la masia visitarem el Centre d’Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes (CIRMAC), que ofereix una visió sobre la història, l’art i la vida quotidiana de la família Cabanyes, una nissaga que va marcar la història del Romanticisme al nostre país.

També veurem dotze gravats de Goya pertanyents a la sèrie dels Disparates, considerats uns dels treballs més personals i romàntics del pintor.

Un cop finalitzada aquesta visita, ens traslladarem fins a Barcelona.

Aquesta proposta forma part del programa d’activitats organitzat pels Amics per aprofundir en l’exposició Turner. La llum és color que acull aquest trimestre el Museu Nacional d’Art de Catalunya.