(Francesco Albani, )

20 i 27 de setembre i 4 d'octubre de 2022

Activitat en línia

40€ (No Amics: 55€)

Aprofundirem en el barroc, moviment històric i artístic que tant de pes va tenir en el panorama espanyol i italià.

Las tendencias artísticas en la Roma de Annibale Carracci y su impacto en el coleccionismo español

Dimarts 20 de setembre a les 18.30 h | A càrrec de Rafael Japón. Professor Juan de la Cierva, Universitat Autònoma de Madrid.

A principis del segle XVII, van sorgir a Roma les dues tendències artístiques que es convertirien en la base del barroc, és a dir, el naturalisme de Caravaggio i el classicisme bolonyès d’Annibale Carracci. En aquesta ocasió, es mostrarà com van florir i es van difondre ambdós estils, centrant l’atenció en el col·leccionisme de les seves obres i en la influència que van exercir a Espanya.

Els Carracci i els representants de la monarquia hispànica a Roma a començament del segle XVII

Dimarts 27 de setembre a les 18.30 h | A càrrec d’Ida Mauro. Professora agregada del Departament d’Història i Arqueologia. Universitat de Barcelona

La conferència és una invitació a conèixer més a fons el context social i cultural de la decoració de la Capella Herrera. Per una banda, se centrarà en la nombrosa i variada presència de la comunitat dels súbdits de la monarquia hispànica a Roma entre finals del segle XVI i començaments del XVII, mostrant els seus espais i institucions de referència als carrers de l’urbs; d’altra banda, presentarà els moments de connexió entre aquesta comunitat i el nou art expressat pels Carracci i la seva escola, situant l’encàrrec de la decoració de la capella Herrera dins de l’evolució del gust artístic de l’elit de la monarquia.

La pintura italiana del segle XVII al fons del Museu Nacional

Dimarts 4 d'octubre a les 18.30 h | A càrrec de Joan Yeguas. Conservador de l’àrea de Renaixement i barroc. Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Repàs pel fons existent dins la col·lecció d’art del Renaixement i el barroc relacionat amb la pintura italiana del segle XVII. En concret, quasi una cinquantena de quadres o pintures murals de diferents escoles, amb una forta presència de l’art realitzat a Roma i Nàpols en aquella època. Amb noms coneguts i visibles a les sales permanents del Museu Nacional com Annibale Carracci, Andrea Vaccaro, Luca Giordano o Paolo de Matteis, entre altres; també pintors estrangers d’arreu d’Europa, l’art dels quals no s’entendria sense el seu pas per Itàlia, com Ribera, Rubens, Stomer o Keil. Per acabar, també hi haurà lloc per descobrir obres més desconegudes pel gran públic, perquè habitualment romanen al magatzem de reserva, amb peces del Sassoferrato, Franceschini, Recco, De Somer, Boselli, etc.

Aquesta proposta forma part del programa d’activitats organitzat pels Amics per aprofundir en l’exposició Annibale Carracci. Els frescos de la Capella Herrera  que acull aquest trimestre el Museu Nacional d’Art de Catalunya.