Empremta de memòria al mur

Conferència virtual i taller organitzat pel Museu Nacional

Empremta de memòria al mur és una activitat organitzada pel Museu Nacional que proposa desfer el camí que va portar a crear aquella mostra, a l’edifici que actualment acull el Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Amb els ulls i els peus visitarem unes fotografies preses a unes sales atapeïdes d’objectes, poc abans de l’obertura al públic. Recorrerem els imbricats fils que uneixen aquelles sales avui remodelades, amb les detallades fitxes del Repertori Repertori Iconogràfic d’Art Espanyol. Uns instruments arxivístics que van servir per recopilar i seleccionar al llarg dels anys les obres que, per uns mesos, van constituir la identitat cultural d’una època. Serà una experiència on s’enllacen Arxivística i Fotografia, per passejar pel record d’una exposició desmuntada.

La proposta es composa per una conferència virtual i un taller presencial de tres sessions:

Conferència virtual

Empremta de memòria al mur ens guiarà a través d’un viatge visual, anatòmic i cultural per descobrir el fons del Repertori Iconogràfic d’Art Espanyol. Un instrument arxivístic que va servir per recopilar i seleccionar al llarg dels anys les obres que, durant uns mesos, van voler constituir la identitat cultural d’una época: la mostra El Arte Español en el marc de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Serà una experiència on s’enllacen Arxivística i Fotografia, per passejar pel record d’una exposició desmuntada.

Per seguir la conferència en streaming a través de YouTube, cal inscripció.

Taller presencial

Tres sessions que tindràn lloc els dies 19 i 26 de febrer, i 5 de març de 2022. Es tracta d’un viatge visual, anatòmic i cultural, desenvolupat a partir d’un vastíssim fons fotogràfic, iniciat l’any 1915, amb la intenció de bastir una monumental exposició d’obres artístiques de tota la Península i totes les èpoques, durant l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929.

PROGRAMA:

• 19/02/2022– DES DE DINS. UN ARXIU POTENCIAL

A partir de l’escolta de les fonts primàries que contextualitzen el projecte, descobrirem la magnitud d’un Arxiu que es va construir per a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Ens aproparem a una distància íntima de diversos aspectes d’aquest ingent fons documental.

• 26/02/2022– AL VOLTANT. CARTOGRAFIA EXPANDIDA

Des de la metodologia de la Refotografia es desvelen capes, acumulacions, moviments creuats d’obres i d’idees, a partir del Repertori Iconogràfic d’Art Espanyol.

• 5/03/2022– ENTREM-HI. DESVISITAR UNA EXPOSICIÓ

Experiència de transició per un espai. Activació del Repertori Iconogràfic d’Art Espanyol amb l’exercici d’una mirada crítica practicada des de tota l’anatomia.

Per participar als tallers cal inscripció obligatòria.

Activitat concebuda i impartida per Susanna Muriel Ortiz, arxivera, especialitzada en Patrimoni Fotogràfic, i Ricard Martínez, artista visual, especialitzat en Refotografía.

L’experiència ha estat creada especialment per al museu per Arqueologia del Punt de Vista.