‘Dona jove dormint’

Obra de la setmana #251

L’obra de la setmana és ‘Dona jove dormint’ (abans de 1710), del pintor francès Jean-Baptise Santerre (1651-1717).

La pintura que presentem aquesta setmana és un dels retrats més originals i refinats de les sales de Renaixement i Barroc del Museu Nacional d’Art de Catalunya. En una estança interior il·luminada per una llum càlida i suau, segurament una espelma, una dona jove vestida de manera elegant dorm plàcidament aclofada en una butaca amb un respatller alt i generós, entapissat amb una tela de vellut decorada amb fulles i flors. La claror que omple l’estança cau intensament sobre el coll i el bust de la retratada, ressaltant la blancor de la seva pell delicada. El rostre, tombat en direcció contrària a la font de llum, resta lleugerament en penombra. Això no impedeix que puguem observar les faccions gràcils de la noia i les seves galtes lleugerament envermellides i plenes de vida.

La jove adormida porta un turbant molt elegant d’un color blau fosc tornassolat que li cobreix totalment el cap però deixa entreveure els seus cabells rossos, que sobresurten en diferents punts. Aquesta lligadura tan exòtica, d’inspiració oriental, queda fixada just a sobre de l’orella amb un fermall que inclou una pedra preciosa encastada que li dona l’aparença d’una joia luxosa. Del vestit en crida l’atenció d’entrada el cosset de tons vermellosos cenyit al pit amb fils daurats. Per sota d’aquesta peça veiem la textura vaporosa d’una camisa blanca que amb prou feines cobreix el bust més enllà del cosset, permetent a l’espectador d’observar l’escot ampli i generós de la retratada. A més de la camisa blanca, els braços de la noia adormida estan coberts per unes mànigues més fosques i molt àmplies que semblen formar part d’una peça de roba més folgada que li ha mig caigut o que porta posada només a mitges. Els dos braços es troben a la part inferior del quadre, on veiem les mans de la jove creuades a sobre la falda.

Un retrat íntim i virtuós

Jean Baptiste Santerre, Dona jove dormint, anterior a 1710. Museu Nacional d’Art de CatalunyaPintant la protagonista adormida, l’artista francès transmet a l’espectador una sensació de gran proximitat i familiaritat amb ella, ja que no hauria gosat abandonar-se al son si no estigués en companyia de persones molt properes. El fet que la jove estigui descansant amb els ulls clucs convida a contemplar amb calma i deteniment la seva extraordinària bellesa, que el pintor ha reproduït amb una gran delicadesa i preciosisme. Un virtuosisme pictòric que resulta especialment destacable en el tractament de les carnacions i les textures, suaus i vaporoses, i en el domini magistral de la il·luminació. La noia adormida transmet una sensació de pau, serenitat i silenci. També dota l’obra d’una gran sensualitat, tant per la visió de l’escot generós com per la intimitat del moment i el fet de poder observar-la sense límits i sense que ella se n’adoni, com si fóssim ‘voyeurs’. Igualment, l’obra destaca i exalta un moment d’oci i de descans, un repòs que a l’època només estava ben vist entre les dones de les classes benestants, a les quals pertanyia sense cap dubte la noia retratada.

Qui és la jove adormida i com va arribar el seu retrat al museu?

Tot i que la representació d’un personatge adormit no és una de les tipologies més habituals en els retrats d’època barroca, en trobem exemples en diferents moments i en gairebé totes les escoles pictòriques. En el cas de l’obra que presentem, realitzada a França a principis del segle XVIII, sembla que el seu autor es podria haver inspirat en la pintura de gènere neerlandesa del segle anterior, on trobem retrats intimistes semblants en les obres d’artistes com Gerrit Dou, Gabriel Metsu o Frans van Mieris el Vell. Tot sembla indicar que la pintura de Jean-Baptiste Santerre va tenir un èxit extraordinari, ja que se’n coneixen nombroses versions i còpies i fins i tot va inspirar un gravat de Nicolas Château realitzat l’any 1710. Justament la datació d’aquesta estampa ha permès establir que el quadre que s’hi reprodueix va ser pintat abans d’aquesta data. Pel que fa a la identitat de la retratada, tot i que continua sent anònima s’ha fet notar la semblança de la model amb la princesa Maria Adelaida de Savoia, casada amb el príncep Lluís de França i mare del rei Lluís XV, que Jean-Baptiste Santerre havia retratat l’any 1709.

Un dipòsit de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi

La pintura ‘Dona jove dormint’ va arribar a Barcelona l’any 1806 després de ser comprada per la Junta de Comerç de Barcelona amb sis obres més. Tradicionalment s’havia considerat una obra del pintor llenguadocià Jean Raoux, però l’any 2005 la historiadora de l’art Maria Margarita Cuyàs va proposar atribuir-la a Jean-Baptiste Santerre. Aquest magnífic retrat és una de les obres que va entrar a les col·leccions del Museu Nacional a principis del segle XX com a dipòsit de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi, que va cedir-la perquè fos exposada al museu.

Aquesta tardor els Amics us ofereixen dues activitats per conèixer en profunditat la Reial Acadèmia i l’edifici on s’ubica, la Llotja de Mar. Avui l’historiador de l’art Francesc Fontbona farà una conferència en línia on parlarà justament de l’aportació de la Reial Acadèmia de Belles Arts a la col·lecció del Museu Nacional’. I a partir d’aquest dissabte, els Amics visitarem l’edifici de la Llotja i la seu de l’Acadèmia, on es conserva una extraordinària col·lecció d’obres d’art. Veniu a gaudir d’aquestes ‘Visites enllaçades’!

Més informació de l’obra, aquí.

Martí Casas i Payàs (@tinet2puntzero)