‘Tres captaires’

Obra de la setmana #256

L’obra de la setmana és Tres captaires (1736) del pintor italià Giacomo Ceruti (1698-1767).

La pintura que presentem aquesta setmana és una de les obres mestres de Giacomo Ceruti, un artista llombard conegut amb el sobrenom de “Il Pitocchetto”, “el Petit Captaire”, perquè es va especialitzar en retratar personatges de les classes socials més desafavorides en teles de format mitjà i gran.

Tres captaires és un exemple paradigmàtic del tipus de pintura de gènere que va donar fama al seu autor. L’obra ens mostra tres pidolaires d’edat avançada disposats al voltant de la punta d’una taula. Els personatges, vestits amb roba vella i esparracada de tons apagats, estan callats i tancats en si mateixos tot i estar posant en cercle com si haguessin acabat de conversar o estiguessin a punt de fer-ho. Els dos homes, situats als extrems, duen un bastó que posa en evidència les xacres que pateixen, tant per l’edat com per les dificultats de viure en la marginalitat. Entre els dos vells hi posa una dona gran amb la cara mig oculta sota un vel de tons clars. L’anciana està arrepenjada a l’altra banda de la taula i sembla que miri amb malfiança cap a l’home que té més a prop. La llum intensa que il·lumina els tres personatges des de l’extrem superior esquerre del quadre permet a l’artista recrear-se en les formes, textures i tonalitats de la seva indumentària vella i atrotinada.

Un tracte exquisit cap als més desafavorits

L’obra que presentem és singular tant pel tema escollit com pel tractament que li ha donat l’artista. Tot i que la gent humil i marginal ja havia anat apareixent amb anterioritat en pintures de segles, escoles i gèneres diversos, en l’obra de Ceruti els desvalguts hi tenen una presència i una consideració poques vegades vista fins aleshores. Els Tres captaires són els protagonistes absoluts i exclusius d’un quadre de mida notable on són representats amb un gran respecte i humanitat. L’artista els ha immortalitzat amb un realisme minuciós però alhora contingut, que no idealitza els retratats però evita caure en l’anècdota o recrear-se en els detalls més sòrdids.

Malgrat que l’interès i la mirada positiva cap als més humils són una constant en l’obra pictòrica de Ceruti, Tres captaires té algunes particularitats que ressalten encara més els retratats. A diferència d’altres obres del mateix autor, Il Pitocchetto ha optat per situar els protagonistes sobre un fons neutre i poc profund, sense paisatges ni arquitectures a la llunyania, la qual cosa permet a les figures ocupar la totalitat de la composició i assolir unes mides més monumentals, eliminant qualsevol detall anecdòtic o superflu. D’altra banda, l’artista banya les figures amb una llum blanca i intensa, que li permet recrear-se amb virtuosisme en les diferents tonalitats terroses de les seves robes però evita que caigui en un excessiu joc de clarobscurs que podria donar a la pintura un to massa dramàtic, com veiem en algunes de les seves pintures.

Tenint en compte tots aquests aspectes, podem dir que Tres captaires és una obra rodona i equilibrada que capgira les convencions del retrat barroc, perquè immortalitza per a la posteritat unes persones que vivien al marge de la societat i eren invisibles per a la majoria de privilegiats. Pels historiadors, aquest tractament monumental de figures marginals és una forma de crítica i de denúncia social cap a la difícil situació que vivien les classes més desafavorides.

Un artista singular en la seva època

El protagonisme i la mirada amable que Giacomo Ceruti dona als pobres i marginats és singular en el panorama artístic perquè difereix molt del que era habitual al seu temps, però no sorgeix del no res. Precisament, en la pintura llombarda l’interès per representar els més desafavorits és una constant molt arrelada que ajuda a entendre, per exemple, el tarannà d’artistes com Caravaggio o Pietro Bellotto, pintors del segle XVII que podrien haver inspirat l’obra de Ceruti. Il Pitocchetto també va tenir com a referents les estampes del gravador francès Jacques Callot, en què va basar algunes de les seves composicions.

Finalment, Ceruti també es podria haver inspirat en la pintura de gènere nòrdica i neerlandesa, de llarga i sòlida tradició per l’interès que despertava aquest tipus d’obres al nord d’Europa. De fet, Flandes i altres punts propers van ser el destí de bona part de les pintures de gènere protagonitzades per nens humils de Bartolomé Esteban Murillo, un dels antecedents més propers a l’obra de Ceruti tant pel protagonisme que hi tenen els marginats com per les dimensions considerables dels quadres, tot i que en el cas del pintor espanyol els elements anecdòtics i picarescos hi tenen força més pes.

Una obra de la col·lecció Thyssen-Bornemisza

Tres captaires és una de les obres del Museu Nacional que forma part del dipòsit barceloní de la col·lecció Thyssen-Bornemisza. Aquesta pintura, juntament amb altres obres italianes que formen part d’aquest dipòsit, estan exposades actualment al Museu Thyssen de Madrid en la mostra titulada ‘Pintura italiana dels segles XIV al XVIII de la col·lecció del baró Thyssen-Bornemisza al MNAC’. Aquest dimecres, els Amigos del Museo Thyssen conviden els Amics del Museu Nacional a fer una visita virtual a aquesta exposició en una activitat en línia dirigida pels guies del museu madrileny. Encara queden places disponibles. No us la perdeu!

Més informació de l’obra, aquí.

Martí Casas i Payàs (@tinet2puntzero)