‘Porta corredissa’

Obra de la setmana #258

L’obra de la setmana és la Porta corredissa (cap a 1904-1906) procedent de la Casa Batlló, dissenyada pel cèlebre arquitecte Antoni Gaudí i Cornet (1852-1926).

A principis del segle XX, el passeig de Gràcia de Barcelona va convertir-se en un gran aparador arquitectònic on les famílies burgeses exhibien el seu poder econòmic construint o renovant les seves cases d’acord amb el nou estil que triomfava aleshores: el Modernisme. Un dels projectes més emblemàtics que s’hi va portar a terme és la reforma de la Casa Batlló, que juntament amb la contigua Casa Amatller i la propera Casa Lleó-Morera formen l’anomenada illa o ‘mançana’ de la discòrdia, un dels conjunts arquitectònics més interessants del Modernisme català.

Un element recuperat de la Casa Batlló

La casa del passeig de Gràcia número 43 que l’empresari tèxtil Josep Batlló havia comprat l’any 1900 va ser reformada a fons per Antoni Gaudí entre 1904 i 1907. L’arquitecte reusenc no es va limitar només a fer la nova i agosarada façana de trencadís, sinó que va impulsar una profunda redistribució i ampliació de l’antic edifici i va fer arribar els seus dissenys i solucions a tots els racons i detalls de la casa, concebuda així com una obra total d’art i arquitectura. D’aquesta manera, la intervenció de Gaudí també va involucrar nombrosos aspectes de la decoració d’interiors, com el mobiliari o les portes. L’obra que presentem avui n’és un molt bon exemple.

Aquesta porta corredissa estava situada en una de les estances principals de la Casa Batlló, però va ser retirada del seu lloc original quan l’edifici va ser adquirit per una companyia d’assegurances que va reformar els antics espais d’ús residencial per adaptar-los com a oficines. En una època en què ni Gaudí ni el Modernisme no eren encara prou valorats, els propietaris tenien la intenció de desfer-se d’un ampli conjunt de portes que, finalment, gràcies a la ràpida intervenció de diverses persones que en van saber apreciar el valor, van poder ser recuperades i incorporades als fons del Museu Nacional.

Una porta de disseny exclusiu i amb una decoració elegant

L’obra que presentem permet copsar molt bé el caràcter que Antoni Gaudí va voler donar a les portes i tancaments de fusta de la Casa Batlló. D’entrada, aquesta estructura il·lustra molt bé la voluntat de l’arquitecte de donar una resposta concreta, precisa i específica a cadascuna de les necessitats que requerien els amos de la casa i els usos previstos en els diferents espais residencials de la planta principal. D’aquesta manera, en l’estança on es trobava aquesta porta, per qüestions de funcionalitat es va creure necessari instal·lar-hi una porta corredissa que Antoni Gaudí va dissenyar específicament i exclusivament per aquest lloc.

La porta, com el seu nom indica, està formada per dues estructures fixes i opaques, una de més ampla que l’altra, pel costat interior de les quals llisquen horitzontalment i s’amaguen els dos batents mòbils, més curts a dalt i a baix i amb grans obertures tancades amb vidre catedral. El conjunt, tallat amb fusta de freixe i realitzat als tallers d’ebenisteria Casas i Bardès, és molt representatiu del disseny i l’estil de tancaments que trobem a la Casa Batlló. Tot i tractar-se d’un element secundari, la porta està ricament esculpida seguint una decoració sòbria i elegant on trobem un predomini absolut de les formes corbes i ondulades. Els detalls ornamentals es concentren en els batents fixos, que estan decorats amb uns solcs rectangulars regulars de vèrtexs arrodonits que els recorren de dalt a baix. Dos perfils diagonals creuen cada batent d’esquerra a dreta i separen visualment i físicament aquests solcs en dos grups de mides desiguals. L’interior d’aquests solcs està decorat amb uns relleus ondulants de perfil molt subtil i delicat que evoca les formes i rugositats dels arbres i de la fusta en el seu entorn natural original. La decoració d’aquesta i les altres portes de la Casa Batlló, on podria haver tingut una intervenció decisiva Josep Maria Jujol, l’arquitecte i deixeble predilecte de Gaudí, destaca per la seva senzillesa i per l’ús de formes inspirades en la natura.

Gaudí, protagonista al Museu Nacional

L’arquitecte Antoni Gaudí serà el protagonista d’una gran exposició monogràfica que el Museu Nacional inaugura aquest dijous i on s’abordarà àmpliament la seva contribució en la decoració d’interiors. Veniu a veure la conferència inaugural on el comissari de la mostra, Juan José Lahuerta, ens donarà les claus fonamentals d’aquesta nova exposició:

La porta corredissa que presentem també serà una de les obres comentades en la Visita del Mes d’aquest cap de setmana per als Amics del Museu Nacional, dedicada als ‘Interiors burgesos‘ de la Barcelona del tombant del segle XX.

Més informació de l’obra, aquí.

Martí Casas i Payàs (@tinet2puntzero)