‘Paisatge amb dos homes dibuixant’

Obra de la setmana #283

L’obra de la setmana és Paisatge amb dos homes dibuixant (cap a 1840-1850), del pintor romàntic català Claudi Lorenzale i Sugrañes (1816-1889).

L’arribada del Romanticisme a Catalunya va despertar l’interès dels artistes autòctons pel paisatge nostrat, un assumpte que fins aleshores havia tingut una presència molt escassa en la pintura catalana. Malgrat que des de finals del segle XVIII diversos artistes estrangers havien viatjat per Catalunya i n’havien immortalitzat alguns dels racons més emblemàtics, no serà fins als anys quaranta del segle XIX que els pintors catalans començaran a recórrer i a descobrir el país per dibuixar-ne els seus paisatges prenent apunts del natural.

A Paisatge amb dos homes dibuixant, Claudi Lorenzale hi ha representat una d’aquestes sortides a la natura de dos homes que estan dibuixant un paratge que els ha cridat l’atenció. Els dos personatges seuen en una espècie de roca al marge inferior dret de la composició, als peus d’un gran arbre que els protegeix del sol amb la seva ombra generosa. Tots dos tenen el cap inclinat cap al quadern on estan immortalitzant el paisatge que tenen al davant, un turonet cobert de vegetació diversa ben il·luminat per la llum del sol.

Tant si els dos personatges són artistes professionals com si són amateurs, el dibuix ens il·lustra molt bé aquest nou interès per representar el paisatge autòcton a través de l’observació directa, si cal fent excursions que permetessin trobar el racó més interessant i pintoresc. En l’art català dels segles anteriors el paisatge hi ocupa gairebé sempre un paper secundari i els artistes hi reprodueixen formes i vegetacions estereotipades provinents d’altres tradicions pictòriques, fet que provoca que sovint s’hi trobin edificis i paisatges que no són propis de la nostra geografia. Això canviarà radicalment just en l’època en què Claudi Lorenzale va fer aquest dibuix.

El nou interès dels artistes pels paisatges propers farà que per primera vegada apareguin paratges catalans en les obres d’art catalanes. I ho faran, a més, en pintures i dibuixos on aquest paisatge esdevindrà el tema principal, també per primera vegada. D’aquesta manera, artistes pioners i molt qualificats com Lluís Rigalt o Ramon Martí i Alsina s’especialitzaran en aquest gènere i impulsaran les diferents escoles paisatgístiques que floriran a Catalunya a partir de la segona meitat del segle XIX.

Tot i que no és un pintor particularment interessat en el paisatge, Claudi Lorenzale és una figura molt rellevant en l’art català del segle XIX perquè serà un dels principals representants i impulsors del Romanticisme a Catalunya. Nascut a Barcelona fill d’un barreter italià, Lorenzale es va establir uns anys a Roma on va entrar en contacte amb el pintor natzarè Friedrich Overbeck, del qual esdevindrà deixeble. En tornar a la capital catalana l’any 1844, Lorenzale difondrà les idees romàntiques i la fascinació per l’art italià anterior a Rafael entre els seus alumnes de l’escola de Llotja, el més destacat dels quals serà Marià Fortuny.

Paisatge amb dos homes dibuixant és una de 80 obres que podeu veure en la nova exposició El batec de la natura, un magnífic compendi de paisatges i representacions de la natura d’artistes catalans del segle XIX. Aquesta mostra, inaugurada el dijous passat, acompanya i complementa l’exposició Turner. La llum és color, dedicada al gran pintor romàntic anglès. Veniu a descobrir aquestes dues exposicions extraordinàries! Teniu temps fins l’11 de setembre!

Més informació de l’obra, aquí.

Martí Casas i Payàs (@tinet2puntzero)