‘A Àngel Guimerà’

Obra de la setmana #290

L’obra de la setmana és la medalla A Àngel Guimerà (1909), creada pel gran escultor modernista Josep Llimona i Bruguera (1864-1934).

Àngel Guimerà, gran dramaturg català

Àngel Guimerà i Jorge, nascut a Tenerife l’any 1845 i mort a Barcelona #taldiacomavui de 1924, és un dels millors dramaturgs de la literatura catalana i una de les personalitats culturals més populars i reconegudes del tombant del segle XX. Figura destacada de la Renaixença, és l’autor d’algunes de les obres més celebrades del teatre català, com Mar i cel (1888), un text encara molt marcat pels valors del Romanticisme, o la tríada formada per Maria Rosa (1894), Terra Baixa (1897) i La filla del mar (1900), drames més realistes ambientats a l’època contemporània on els conflictes passionals són el nucli fonamental de l’acció però on l’autor ens retrata, alhora, la Catalunya de l’època i els profunds canvis que estava vivint en aquells anys, a causa de la seva transformació progressiva des d’una societat més rural a una altra de més urbana i industrial.

El teatre d’Àngel Guimerà aconseguirà de seguida un gran èxit tant de crítica com de públic, a més d’assolir una notable projecció internacional. Mar i cel, per exemple, serà ràpidament traduïda a vuit idiomes. El dramaturg assoleix la seva plenitud creativa en la darrera dècada del segle XIX, quan escriu algunes de les seves obres més celebrades, i en els primers anys del segle XX se li faran diversos homenatges per agrair i reconèixer la seva aportació a la cultura i literatura catalanes. Un dels més importants tindrà lloc l’any 1909, quan s’organitzarà un gran acte de reconeixement popular i institucional impulsat pel també dramaturg Ignasi Iglésias i el diari El Poble Català. En aquesta celebració, que es farà el 23 de maig i comptarà amb la presència i intervenció de l’homenatjat, s’inaugurarà l’estàtua d’un dels seus personatges mítics, el Manelic de Terra Baixa, realitzada per l’escultor Josep Montserrat. Aquest monument havia estat promogut a través d’una subscripció popular per l’Ajuntament de Barcelona, que també declararà Guimerà fill predilecte de la ciutat. Amb motiu també d’aquest homenatge, l’escultor Josep Llimona farà la medalla commemorativa que presentem avui.

Una medalla com a record de l’homenatge

La medalla de Josep Llimona a Àngel Guimerà és una obra amb un disseny senzill però molt ben resolt. A l’anvers s’hi ha representat un magnífic retrat de bust i de perfil del dramaturg, sense cap inscripció ni cap altre element que l’acompanyi. L’efígie de Guimerà s’identifica perfectament, i no li manquen ni les ulleres de montura rodona ni la barba i el bigoti espessos que portava sempre i que apareixen reiteradament en totes les seves fotografies i retrats. El relleu, suau i delicat, crida l’atenció pel seu extraordinari detallisme i per la força que l’autor ha aconseguit transmetre al rostre del dramaturg, tot i tractar-se d’un retrat de perfil. Els volums fluids i vibrants del relleu segueix clarament el model estilístic difós arreu d’Europa per l’escultor francès Auguste Rodin, un dels grans referents de Josep Llimona.

L’efígie de Guimerà que trobem en aquesta medalla no és l’únic retrat de perfil que en conserva el Museu Nacional. Al fons de la col·lecció també hi trobem el dibuix al carbonet que li havia fet el pintor modernista Ramon Casas uns anys abans, cap a 1903. És un retrat d’estil molt diferent però on Guimerà també apareix amb el rostre seriós i una expressió sorruda, acompanyat de les seves inseparables ulleres.

El revers de la medalla està dominat per la forma apuntada de l’escut de Catalunya, amb els quatre pals o barres, acompanyat per una decoració vegetal de fulles de roure i de llorer. Dues inscripcions, a dalt i a baix, ens informen de l’efemèride que ha motivat la realització d’aquesta obra: “Catalunya a Guimerà”, “Maig 1909”. Al marge inferior del revers, just al límit de la peça, hi trobem gravada la signatura “Vallmitjana Barna”, una referència al taller que va editar la medalla. Curiosament, la firma de Llimona no hi apareix, tot i ja ser aleshores un artista reconegut i consagrat. La col·laboradora dels Amics, Natàlia Esquinas, us ho explica molt bé a la seva tesi doctoral.

Més informació de l’obra, aquí.

Martí Casas i Payàs (@tinet2puntzero)