‘Mercat del peix de Vilanova’

Obra de la setmana #292

L’obra de la setmana és Mercat del peix de Vilanova, de l’il·lustre pintor vilanoví Alexandre de Cabanyes i Marquès (1877-1972).

La subhasta o encant del peix fresc és un dels moments clau de l’activitat pesquera. Amb la venda de la mercaderia que enxarxen, els pescadors obtenen els guanys d’una jornada de treball llarga, dura i a vegades perillosa. En l’obra que presentem aquesta setmana, Alexandre de Cabanyes hi ha immortalitzat el mercat del peix a la platja de Vilanova i la Geltrú a principis del segle XX, oferint-nos una bella estampa del barri de la Marina i de l’activitat econòmica i social que s’hi vivia a l’entorn de 1920.

Una imatge evocadora de la platja de Vilanova

L’escena que ens mostra el Mercat del peix de Vilanova crida l’atenció per la seva composició singular. El centre del quadre està dominat per una gran esplanada sorrenca totalment buida, un ampli espai lliure que contrasta amb l’activitat frenètica que es desenvolupa al seu voltant, amb els límits de l’escena totalment atapeïts de figures. El mercat del peix que dona títol a l’obra té lloc a l’extrem superior esquerre de la gran esplanada, on veiem un grup de personatges d’esquena, fent rotllana, que intuïm que estan participant en la subhasta d’un lot de peix acabat de pescar.

Just a sota d’aquesta munió de gent, dos homes prenen notes sobre una taula, deixant constància escrita de les transaccions que tenen lloc de viva veu a prop seu. Als seus peus s’hi han disposat diverses paneres plenes de peixos d’espècies diverses que potser són els propers lots que se subhastaran. Al seu costat, una dona vestida amb robes llampants de color vermell sosté una altra panera de peix, potser cercant el lloc on disposar-la. Ella i una altra figura d’esquena situada més amunt, vestida amb tons grisos i que també sembla carregar alguna cosa amb els braços, són els dos únics personatges que trobem al mig de l’esplanada de sorra i, per tant, són dues figures que destaquen al centre de la composició del quadre.

A l’extrem inferior dret de l’escena, quasi fora de l’enquadrament, tres pescadors gairebé colgats per les xarxes que carreguen a sobre l’esquena observen les transaccions que decidiran la recompensa que rebran pels esforços que han fet a alta mar.

Els porxos desapareguts del barri de la Marina

Al fons de l’esplanada de sorra, les humils casetes de pescadors de la platja de Vilanova, amb els seus característics porxos balconats, clouen l’horitzó de la composició i donen caràcter i tipisme a l’escena. Fins ben entrat al segle XX, la façana marítima de Vilanova i la Geltrú estava formada per una renglera de cases emblanquinades de planta baixa i pis, la majoria de les quals tenien a la primera planta unes àmplies terrasses que, unides, formaven uns porxos de fusta amples i profunds que servien de recer en dies de temporal i ampliaven l’espai útil dels humils habitatges. En els magatzems de la planta baixa els pescadors hi guardaven els estris de pesca. Tot i que a principis del segle XX encara hi havia 17 balconades, al llarg del segle passat es van anar enderrocant i avui només se’n conserva una.

La platja de Vilanova i l’anar i venir dels vaixells i els pescadors és un dels temes predilectes del pintor Alexandre de Cabanyes, que els immortalitzarà en nombroses pintures a l’oli. En la majoria, però, l’artista pinta les barques sobre la platja o al mar, de manera que l’obra que presentem és una de les poques on l’artista mira terra endins i retrata la façana del barri de la Marina.

Alexandre de Cabanyes, un modernista singular

Cabanyes és el principals representant del Modernisme a la capital del Garraf, juntament amb el gran paisatgista Joaquim Mir, que no hi va néixer però hi estava molt vinculat i residirà de manera permanent a la ciutat a partir de 1922. L’estil de Cabanyes, potser més contingut que el d’altres artistes de la seva generació, destaca per la intensitat i varietat dels colors i per una pinzellada vibrant, pastosa i desdibuixada. Totes dues característiques s’aprecien molt bé en l’obra que presentem, on es pot intuir una certa influència de Ramon Casas, tant en la composició amb el gran espai buit al centre com en el tractament de la massa de gent agrupada a l’entorn del mercat del peix.

Alexandre de Cabanyes era membre d’una de les famílies més il·lustres de Vilanova i la Geltrú en l’època contemporània. Fill de l’escriptor Llorenç de Cabanyes i renebot del pintor Joaquim de Cabanyes i del poeta Manuel de Cabanyes, tot i ser el petit de tres germans va acabar heretant la gran finca familiar dels afores de Vilanova, la Masia d’en Cabanyes. Aquest gran palau neoclàssic, que els fills d’Alexandre van donar a la ciutat l’any 1975, és una de les joies del patrimoni de la capital del Garraf que els Amics visitaran aquest mes de setembre en la passejada titulada El Romanticisme a Vilanova i la Geltrú. No us la perdeu!

A més de visitar la masia, els Amics coneixeran el Museu Romàntic Can Papiol i tindran el privilegi de visitar les reserves de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, actualment tancada per obres de millora. En aquest museu s’hi troba en dipòsit la pintura d’Alexandre de Cabanyes que presentem avui.

Més informació de l’obra, aquí.

Martí Casas i Payàs (@tinet2puntzero)