‘El Madriles’

Obra de la setmana #245

L’obra de la setmana és ‘El Madriles’ (1938) de l’escultor Josep Viladomat i Massanas (1899-1989).

‘El Madriles’ és una de les escultures més emblemàtiques sobre la Guerra Civil espanyola que conserva el Museu Nacional d’Art de Catalunya. L’estàtua ens mostra un milicià de l’exèrcit popular de la República carregant el fusell. La figura imponent, de mida natural, va ser concebuda com un homenatge a un jove jove soldat conegut amb el sobrenom de ‘El Madriles’ que va tenir una participació heroica en la batalla del Jarama, un dels episodis més durs de la guerra. En aquesta ofensiva del febrer de 1937, els franquistes van intentar aïllar i envoltar Madrid pel sud-est tallant la carretera de València. Tot i que l’exèrcit revoltat va aconseguir avançar posicions i travessar el riu Jarama, la carretera es va mantenir lluny del seu abast, de manera que la batalla va ser vista com una victòria pel bàndol republicà, que va convertir-la en un símbol de la resistència de Madrid davant les tropes franquistes.

Una escultura concebuda al camp de batalla

L’escultura que presentem avui és una obra concebuda en plena guerra per algú que l’estava vivint des de dins. El seu autor, l’artista osonenc Josep Viladomat, era també un milicià republicà destinat al front de Madrid que va participar activament en el conflicte i coneixia molt bé tot l’imaginari i els mites que van sorgir en el bàndol fidel a la República. Segons expliquen les fonts, el primer esbós de l’estàtua del Madriles va ser creat a la mateixa línia de combat, a les trinxeres de la Casa de Campo, en un moment en què els diferents fronts al voltant de Madrid s’havien estabilitzat i hi havia una certa calma. A partir d’aquesta primera idea, Viladomat va modelar l’obra definitiva en guix al taller que tenia a prop de Montserrat. Un cop acabada, va presentar-la a la primera Exposició Provincial d’Arts Plàstiques de Barcelona que es va celebrar l’abril de 1938, on l’escultura va obtenir el primer premi i va ser adquirida per l’ajuntament de la ciutat perquè entrés a formar part de les col·leccions municipals.

L’any 2018, amb motiu de l’exposició ‘No pasarán’, dedicada al Madrid de la Guerra Civil, l’ajuntament de la capital espanyola va encarregar una reproducció en bronze de l’estàtua original del Museu Nacional feta a partir d’un escaneig amb 3D, que actualment es pot veure al Museu d’Història de Madrid. ‘El Madriles’ no a ver l’única escultura que Josep Viladomat va dedicar al milicià madrileny: també va fer-lo protagonista de l’estàtua titulada ‘Rojillo. Jove milicà amb el cap embenat’.

Un escultor especialitzat en obra pública

Josep Viladomat, 'El Madriles', 1938. Museu Nacional d'Art de Catalunya‘El Madriles’ permet copsar molt bé l’estil realista i detallista de Viladomat, que reprodueix de manera precisa la granota del milicià i els diferents components de la seva equipació de guerra. Només en la resolució del rostre l’artista opta per unes formes més concises i unes faccions arcaitzants que evidencien el seu interès i admiració pels escultors grecs antics i el classicisme mediterrani d’artistes com Arístides Maillol. Més enllà de les obres de forta càrrega ideològica dels anys trenta, Josep Viladomat es va especialitzar en l’escultura pública, obtenint nombrosos encàrrecs oficials tant abans com després de la Guerra Civil. A Barcelona, són creacions seves la figura femenina nua del monument a la ‘República (Homenatge a Pi i Margall)’, originalment a la Diagonal i avui a Nou Barris, i les escultures de Pau Casals, Raquell Meller i l’Avi del Barça. Curiosament, també és l’autor de l’estàtua eqüestre de Francisco Franco que es va instal·lar l’any 1963 al castell de Montjuïc i que l’any 2016 va ser exposada i vandalitzada davant del Centre Cutural del Born, enmig d’una forta polèmica.

Una de les joies de les noves sales de la Guerra Civil

L’escultura que presentem aquesta setmana és una de les obres dels fons dels Museu Nacional que s’exposen en les noves sales d’Art Modern dedicades a l’art de la Guerra Civil. Aquesta estàtua havia estat fins ara a les reserves i només s’havia exposat l’any 1986 en una mostra que es va fer per donar a conèixer les obres dedicades a la guerra que havien estat recuperades d’un espai mig ocult on havien estat amagades durant la dictadura. Veniu a veure les noves sales i totes les obres plenes d’història que s’hi exhibeixen! I si voleu, el dimarts 20 de juliol podreu seguir la presentació que en faran per als Amics els conservadors del Museu responsables de la remodelació. No us la perdeu!

Més informació de l’obra, aquí.

Martí Casas i Payàs (@tinet2puntzero)